Turystyka należy do branż najbardziej dotkniętych przez pandemię COVID-19. Zgodnie z raportem ONZ z października 2020 r. z powodu pandemii zagrożonych było 120 mln miejsc pracy w sektorze turystyki, zaś w skali całego globu odnotowano spadek obrotów w turystyce o 74 proc. W polskim sektorze turystycznym wytwarzającym ponad 4 proc. PKB i zapewniającym pracę dla ponad 700 tys. osób, straty z tytułu pandemii są nadal trudne do oszacowania, zaś ich odrobienie może potrwać kilka lat po jego ustaniu. W obliczu kryzysu spowodowanego pandemią COVID-19 wytyczone zostały nowe ścieżki rozwoju turystyki, które wymagają realizacji badań podstawowych. Zmieniły się kierunki wyjazdów turystycznych oraz preferencje gości, ich oczekiwania i sposoby wypoczynku. Brak możliwości swobodnego przemieszczania się z jednego miejsca na drugie, przyczyniło się do zmiany zachowań turystycznych. Pandemia przeformułowała podejście Polaków do kwestii wyboru miejsca na urlop. Mając powyższe na uwadze celem głównym projektu jest wstępne zapoznanie się z wpływem pandemii COVID – 19 na zachowania turystyczne Polaków, ze szczególnym uwzględnieniem ich zainteresowania ofertą turystyczną na obszarach wiejskich. Cele szczegółowe badania to zdefiniowanie obecnych trendów w turystyce na obszarach wiejskich oraz potrzeb i oczekiwań osób korzystających z usług świadczonych przez gospodarstwa turystyczne, a także identyfikacja barier rozwoju turystyki oraz kierunków jej rozwoju w kontekście pandemii COVID-19. Badanie pilotażowe zostanie zrealizowane na terenie 6 województw, w których zgodnie z danymi GUS (2020) funkcjonowało najwięcej gospodarstw agroturystycznych: dolnośląskim, małopolskim, podkarpackim, pomorskim, warmińsko-mazurskim oraz wielkopolskim. Stopień rozwoju bazy noclegowej w tych województwach pozwala przypuszczać, że zapisały się one w świadomości turystów poszukujących destynacji wiejskich. Realizacja badań będzie wymagała następujących działań: przegląd obecnych danych wtórnych obrazujących uwarunkowania oraz perspektywy rozwoju turystyki wiejskiej na tle trendów światowych, opracowanie i weryfikacja kwestionariusza wywiadu do gromadzenia danych, przeprowadzenie badan terenowych ( wywiady pogłębione z właścicielami wytypowanych do badania gospodarstw agroturystycznych oraz przeprowadzenia badania ankietowego wśród turystów odwiedzających wytypowane gospodarstwa agroturystyczne). Planowane badanie wstępne przyczyni się do pogłębienia wiedzy w zakresie aktualnych trendów w rozwoju turystyki wiejskiej oraz wypełnienia luki w tym obszarze poprzez rozpoznanie, opisanie oraz segmentację nowych wzorców preferencji turystycznych Polaków spowodowanych pandemią COVID-19. Stanie się ona również przyczynkiem do dalszych badań nad turystyką wiejską w nowej rzeczywistości związanej z pandemią COVID-19.
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Wydział Nauk Ekonomicznych
NCN MINIATURA 5