Bezpieczna nawigacja śródlądowa z wykorzystaniem pozycjonowania GNSS i modeli 3D, wysokorozdzielczych map HD, sensorów pomiarowych oraz interfejsu AR

Projekt dotyczy opracowania dla urządzeń mobilnych, która zaoferuje intuicyjny interfejs AR wspierający bezpieczną nawigację wodną w oparciu o pozycjonowanie GNSS, wyznaczanie i optymalizowanie przewidywanej trajektorii za pomocą danych 3D, map o rozdzielczości HD, oraz analizy obrazu/skanu z sensorów pomiarowych. Nowe algorytmy pozycjonowania satelitarnego zintegrowane z rozszerzoną rzeczywistością AR wprowadzają nowe funkcjonalności w zakresie wyznaczania pozycji i umożliwiają prowadzenie bezpiecznej nawigacji śródlądowej do miejsca docelowego. Proponowany projekt skierowany jest do całego sektora turystyki wodnej i żeglugi śródlądowej. Możemy tu wyszczególnić m.in. żeglarzy, wędkarzy, kajakarzy, płetwonurków oraz wszystkie inne osoby uprawiające turystykę wodną. Wypracowane rozwiązanie stanowić będzie kolejny krok milowy w rozwoju stworzonej przez firmę aplikacji mobilnej „Żegluj” Pozwoli na wypracowanie rozwiązań opartych na najnowszej wiedzy w zakresie pozycjonowania, nawigacji, przetwarzania geodanych oraz ich wizualizacji w rozwiązaniach mobilnych. W ramach projektu opracowana zostanie mowa, innowacyjna wersja aplikacji mobilnej dla sektora turystyki wodnej ( ŻeglujAR) wspomagająca bezpieczne poruszanie się poszlakach żeglugowych, informująca o zagrożeniach oraz umożliwiająca ich wykrywanie. Integracja GNSS i AR zaoferuje nowe możliwości techniczne w celu poprawy bezpieczeństwa podróży i uniknięcia niebezpiecznych przeszkód nawigacyjnych.Uwzględnienie dodatkowych elementów, jak kształt dna (modele 3D), linia brzegowa i obiekty na lądzie (modele HD), prędkość statku i związana z nim opcja wykrywania niebezpiecznych miejsc i poruszających się obiektów w bieżącym przebiegu ruchu będzie prowadzić do znacznej poprawy bezpieczeństwa na wodzie. Projekt będzie kontynuacją inicjującego tę tematykę projektu ESA p.n. „Immersive Nautical Tourism using Virtual and Augumented Reality”, zrealizowanego w ramach ESA IAP Kick – Start / Thematic Call – Virtual and Augumented Reality.

Kierownik projektu:

prof. D. Popielarczyk

Jednostka realizująca:

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Wydział Geoinżynierii

Źródło finansowania:

Program NAVISP, European Space Agency

Okres realizacji:

2022-10-01 – 2024-12-31

Status Projektu:

Zrealizowany

Całkowita wartość projektu:

€ 50 000,00

Dofinasowanie:

€ 50 000,00

Budżet UWM:

€ 0,00